ماساژ سوئدی ، ماساژ یومیهو ، ماساژ تایلندی، ماساژ شیاتسو ، ماساژ رفلکسولوژی ، کشش PNF
گزارش شکایات | ثبت نام در سایت
ورود به سایت

تعریف و اهداف ماساژ


ماساژ

کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام Massine که به معنای ما لیدن است و مربوط به یک لغت لاتین Manus به معنای دست گرفته شده است. ولی به طور کلی، ماساژ عبارتست از یک سری حرکات منظم، مرتب و اصولی که روی بافتهای بدن به منظور اهداف خاصی بکار می رود. به عبارت دیگر ماساژ عبارتست از یک سری حرکات و مهارتهای دستی که بطورمنظم و مخصوص بر روی بافتهای بدن جهت تأثیر بر سیستم عصبی، عضلانی، پوست، مفاصل و گردش خون بکار می رود.

فواید ماساژ : 
رفع خستگی و استرس و ایجادآرامش و سبکی جسم و ریلکسیشن و تمدداعصاب و سرعت بخشیدن به جریان خون و سالم سازی بدن و پیشگیری از بسیاری بیماریهاو تناسب اندام ،رفع کوفتگی و گرفتکی عضلات و …

 تأثیرات فیزیولوژیکی

بر پوست :
ماساژ در پوست باعث بهترشدن گردش خون و نیز باز شدن مجاری غدد چربی و عروقی شده که این امر در نتیجه کنده شدن بخش قشری پوست صورت می گیرد همچنین سبب بهبود تنفس پوستی و عملکرد تراوش آن می شود، پوست گرم شده و به همین سبب خاصیت الاستیکی و ارتجاعی پوست افزایش یافته و در نتیجه باعث کاهش درد ناشی از کشیدگی پوست هم شده و نهایتا” اینکه کمک به د فع سریعتر مواد زاید متابولیکی و از بین رفتن چسبندگیهای مزمن می شود.
بر سیستم گردش خون 
ماساژ باعث کمک به برگشت خون و لنف از اندامها و عضلات به قلب می شود و برای رسیدن به هدف فوق یعنی کمک به برگشت خون باید جهت ماساژ از اندامها بطرف مرکز بدن یا قلب باشد در هنگام انجام دادن ماساژ روی مویرگها و عروق خونی فشار وارد می شود و همین فشار باعث کمک به برگشت مواد و خون از عضلات به سمت قلب می شود و در نتیجه از توقف مواد زاید همراه با خون و لنف جلوگیری بعمل می آید. از طرف دیگر در اثر فشاری که بر روی بافتها وارد می شود بطور رفلکسی مویرگها اتساع پیدا می کنند و مقدار خونی که بین بافتها مبادله می شود افزایش می یابد
بر عضلات ومفاصل 
ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک می کند و کاهش آتروفی عضلات را بهمراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی می شود و نیز موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می شود. در مجموع ماساژ در بدست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته کمک مؤثری می کند و عضلات را به حالت استراحت بر می گرداند.
همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافتهای اطراف آنها شده و موجب تسریع در جذب تراوشات مفصلی (مایع سینویال) گردیده و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنتهای مفاصل و نیز بهبود تحرک مفاصل را به همراه دارد.
بر روی درد 
شاید یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد باشد چون ماساژ از یکطرف با بر طرف نمودن مواد زاید در بافتها موجب کاهش درد و ناراحتی می شود (یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضله را کاهش می دهد) وازطرف دیگرباعث بالا رفتن آستانه درد گیرنده های عصبی می شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را بصورت ملایم شروع کنیم و بتدریج بر شدت حرکات آن اضافه نماییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرندههای درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود.
تأثیرات روحی ماساژ 
با توجه به وجود استرسها و هیجانهای ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می آید، عضلات خسته و سفت می شوند و قرار گرفتن درمحلی ساکت و آرام ودراز کشیدن بر روی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می شوند. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ بر طرف گردد تأثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی بجای می گذارد.
بررسی ها نشان می دهد ماساژ درمانی در رفع بسیاری از دردها تأثیر دارد. از جمله می تواند برای درمان کمردردهای مزمن بسیار مؤثرتر از سایر روشهای درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردردهای شدید پس از ضربه های روحی تکاندهنده مؤثرتر از روشهای درمانی رایج است.
ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله مؤثر با درد افزایش می دهد.
ماساژ آنچنان لذت بخش است که با هیچ تفریح دیگری قابل مقایسه نیست. انجام ماساژ قبل و بعد از تمرینهای ورزشی خطر صدمات و آسیبهای حین ورزش را کاهش می دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می کند. یک ماساژ می تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در شما تقویت کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی از این طریق تسکین می یابد و التیام می پذیرد.
به ماساژ به عنوان یک طب طبیعی مکمل و غیر داروئی اعتماد کنید.
ماساژ درماني
عبارتست از دست ورزي بر روي بافت هاي نرم بدن. اين درمان به رهايي از استرس و فشار عضلاني و درد ناشي از صدما ت و سرعت بهبود ناراحتيهاي حاد و مزمن كمك مي كند. امروزه ميليونها نفر در سراسر جهان از اين روش به عنوان يك روش مراقبت بهداشتي استفاده مي كنند.
هدف از ماساژ:
چرا ماساژ می دهیم و چرا ماساژ خیلی عامیانه است؟ ماساز فقط باعث سرحالی می شود؟ قطعا سلامتی نشانه هایی دارد. با ملاحظه تمام موارد آخرین هدف ماساژ مفید بودن برای همه قسمت های بدن با چندین پلان است.
کاهش استرس:
ماساژ در گردش خون، افزایش میزان اکسیژن بافت ها و کاهش فشار، سرخرگی و رفع خستگی عضله ها مؤثر است و درد مفصل ها را بهبود می بخشد. ماساژ سیستم عصبی را تحریک و به هر شکل که انجام شود برای رفع خستگی مؤثر است.
تمدد اعصاب و میزان استرس را کاهش می دهد، استرس که متأسفانه عامل بسیاری از مشکلات سلامتی است. ماساژ بدن می تواند به عنوان پیشگیری مورد استفاده قرار بگیرد. تحریک بعضی نقاط، نیروی حیاتی اندام های درونی را افزایش می دهد و باعث تسکین علائم دردهای متداول می شود.
وقتی بدن در حالت آرام است، ذهن می تواند رفع خستگی کند، وضعیتی که رسیدن به آن از طریق راهی دیگر مشکل است. ماساژ فوراً اثرات قابل مشاهده ای را وقتی که استرس روزانه محو می شود، ایجاد می کند.

قدرت شفابخش ماساژ:

ماساژ یک وضعیت تماس مثبت برای افراد دارای تجربه منفی با افراد منزوی است که از نظر روان شناختی بسیار عمیق و درمان کننده است، یک روش خوب برای ارتباط برقرار کردن با یک فرد دیگر و همچنین ایجاد رابطه های احساسی با یک نوزاد استو ماساژ درمانی به عنوان بهترین هدیه برای جلب اعتماد طرف متقابل می تواند کاربرد داشته باشد.
ماساژ به عنوان بهترین نیروبخش جسمی و حسی می تواند عمل کند. در بین دیگر مزایا، شل شدن عضلات سفت می شود که بر روی وضعیت و حالت چهره اثر گذار است.
افزایش گردش خون، رنگ پوست را بهتر می کند و به پوست حیات دوباره می بخشد. آرامش اعصاب و سر حالی درونی از طریق حالت و لبخند معلوم می شود.

نکاتی ضروری است که بهتر است به آن ها توجه کنید:

فقط زمانی که آرام و پر انرژی هستید و سلامتی کامل دارید ماساژ دهید.
به فاکتورها و نکات ضروری که بیان خواهد شد، توجه داشته باشید، در صورت تردید، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.
اگر موارد زیر را دارید، ماساژ را انجام ندهید:
عفونت، تب – مشکلات قلبی – ازدیاد فشار قلبی – سرطان بی درمان

ماساژ ندهید روی:

واریس ها- ورمی که هنوز تشخیص داده نشده – مشکلات پوستی – بریدگی ها
توجه ویژه کنید، اگر دارید:
آسم (دارو را در دسترس قرار دهید) – بارداری (فشار باید سبک باشد) و در ۴ ماهه اول از ماساژ شکم اجتناب کنید).
ماساژ را انجام ندهید اگر:
خسته هستید – عفونت دارید – مطمئن از واکنش تان در عمل نیستید